29 May, 2007

لو كنت حماااااااااااااار


من اخر موضوع كتبتو سيطرت عليه فكره واحده و هيه اني لو كنت حمار... ايوه لو كنت حمار

لو كنت حمار مكنتش تعبت في حياتي و مكنتش فهمت حاجات كتير تعبت نفسيتي و بهدلتني يعني لو كنت حمار و بتفرج على نشرة التلفزيون مثلا و قالو ان في 50 ماتو في العراق و 10 في فلسطين و الف في افريقيا و كام امريكاني و كام اسرائيلي لو كنت حمار مكنتش فهمت ان دي مش بس ارقام دي ناس ماتت و سابت وراها يتامى و ارامل و صحاب ناس كانت عايشه بينا و بعدين ماتت و مبقتش موجوده ممكن حد فيهم في يوم من الايام يكون شخص اعرفو ولو كنت حمار مكنتش شوفت حمار ديكتاتور او حمار ظالم او حمار عندو جنون العظمه و بيدبح في الحمير زي ما هو عايز و لو كنت حمار مكنتش شوفت حمار بيعذب حمار تاني و يحط العصايه فيه و يزلو ولو كنت حمار مكنتش شوفت حمير عندهم حاجه اسمها معتقل لو كنت حمار مكنش طلع و احد من الحمير و قال ان لازم زميلتي في الشغل تطلع صدرها و ترضعني خمس رضعات مشبعات بالتقام الفم بالثدي عشان الخلوه الشرعيه ولو كنت حمار مكنتش اتعذبت لما اشوف طفل صغير بيشحت في اشارة مرور او طفله متعرفش هيه سمره و لا بيضه من الهباب الي عليها و هدومها مقطعه و هيه بتجري ورا عربيه بكام ميت الف جنيه عشان شلن لو كنت حمار مكنش ياثر فيه بكى طفل صغير لو كنت حمار مكنتش اخون حد و لا كانش حد خاني عمركو سمعتو عن حماره تسيب الي بيحبها و تمشي مع حمار غيرو و حمار بيخون الحماره الي بيعرفها عمركو سمعتو عن حمار امريكاني بيكره حمار عربي او حمار عربي بيكره حمار ايراني عمركو سمعتو عن حمار بيغير من حمار تاني او بيحقد عليه عمركو سمعتو عن حمار بياخد مكان حمار اكفأ منو بس عشان عندو واسطه ولو كنت حمار مكنتش اتحسر لما ابص من الشباك و الاقي كلب واخد كلبه ورا عربيه و نازل حب فيها و ملاين الشباب مكبوتين مش قادرين يمارسو حقهم الطبيعي عشان ازمة سكن و فلوس و حاجات كتير لو كنت حمار مكنتش اتحرق من جوايه لما اشوف واحده او واحد بيضيعو حياتهم و نفسهم و هما مش حاسين ولو كنت حمار مكنتش اشيل هم اي حد لا اخ و لا اخت و لا اب و لا ام لو كنت حمار مكونتش ادي قلبي لحد و احب فيه و بعدين الاقي الي بحبو مش من نصيبي و لا هوه حاسس بيه عمركو سمعتو عن حمار بيموت نفسو عشان حماره و هيه في نفس اللحظه بتكلم حمار تاني مش لو كنت حمار كان زماني باكل و بشرب و بنام و بمارس حياه طبيعيه من غير عقد لو كنت حمار مكنش يجيلي قولون عصبي و قرحه من كل الهم والقرف عشان مش بعرف ازعق و اتخانق مش لو كنت حمار كانت حياتي اسهل من كده لا ثانويه عامه و لا جامعه لو كنت حمار مكنتش حفهم و افكر في تحالف الامبرياليه الامريكيه و الصهيونيه العالميه للقضاء على القوميه العربيه و مش عارف ايه لاخر الكلام الملعبك لو كنت حمار مكنش حيكون عندي مشاعر كره و حب و مكنتش حتجرح و لا اجرح حد

في الاخر ارفع راسي لربنا و اسال ليه عرفتني اني انسان و ليه مشاعر و حقوق و انا مش حاخد حقي ليه يا ربي بندي الناس كل حاجه حلوه و مبنخدش منهم الا كل حاجه وحشه ليه اتكتب عليه اكون انسان مش حمار مفيش حماره خاينه و مفيش حمار منافق و مفيش حمار بيكره حمار صحيح نفسي اكون حمار بس مش قادر اسيب حد يستحمرني انا لو كنت حمار ........مكنتش كتبت الي كتبتو..استغفر الله العظيم

19 comments:

Anonymous said...

لا حول الله

سكينة said...

لو كنت حمار مكنتش أنا قرأت لك حاجة ولا كنتش كلمتك
ليه تبص للوحش بص للحاجات الحلوة
:)
عموما حتى الحمار عنده مشاكله الخاصة ربك موكل فيه بني آدم آخر حمورية والخيبة الكبيرة بقى أنه مش عارف أنه ميفرقش عن حماره كثير وساعة يجوعه وساعة يحبسه وساعة يضربه
لا يا عم بلاش حمار
لما كنت عيلة كنت أتمنى أكون سمكة ولما كبرت لقيت أن السمكة برضو لها أعداء كثير فقلت على إيه أهو اللي عرفته خير من اللي معرفتوش
ثم أنت بذمتك فيه حد يقدر عدم المؤاخذة يستحمرك ما أظنش

malak said...

استغفري ربج!!!!!!!!!

لاتنقلبين باجر حمار

:)))))))))))

نقطة مية said...

هو محدش راضي عن حاله خالص..تلاقي الحمار برضه بيحقد على واحد راكب عربية و هو"الحمار يعني"بيجرها....لا حول و لا قوة الا بالله...انت نسيت تقول انك"لا مؤاخذة"لو كنت حمار كان زمان صورتك شعار للحزب الديموقراطي الامريكي..سيبوا الحيوانات في حاها او اتعلموا منها ما ي اللي عارفة تاخد حقها اليومين دول
:-)
البوست حلو
تحياتي

LOJAIN said...

استر يارب على الكمتين دول و الله انا لو من حضرتك امسحهم خالص
الحمار بعد مايوم القيامة بيتحول لتراب

"ويقول الكافر يا ليتنى كنت ترابا"
صدق الله العظيم

اكثر مانعم به الله علىاى من مخلوقاته انه كرمه ليجعله ادميا دى نحمد ربنا عليها
اى نعم فى شدائد و ظروف الحياة متسرش بس مفيش حاجةاسمها حمار مبتلى , فين بنى ادم مبتلى , مفيش حمار بياخذ برسيم اكتر لما بيشيل اكتر
الحمار لا يثاب , الحمار مسخر , مجبر بالخلقة مذلل... الحمار بعد كده ملوش جنه ولا نار
الحمار لما بتعجر قواه غن اداء دوره بينضرب بالنار
بعد كل ده عايز تبقى حمار؟؟؟

نزلت الجديد الحمد لله يارب يعجب

Regards:
Lojain :)

šσяšαяαα said...

السلاااااااام عليكم

وانا عمالة اقول هى الحمير اختفت فين وسايبة الحناطير وموقفة حال الناس
انا جيت هنا بطلوع الروح
قلت اجرب التوك توك المرادى:))

مانت ماسبتش حمار غير وكتبته فى البوست.. حد قالك احنا مستنغيين عنهم

بعدين مالحيوانات والطيور ماليه الكرة الارضيه(وماهم الا امم امثالنا)
يعنى كل الموضوع ان مفيش لسان يبعبرو بيه ويكتبو بوست زى بتاع سيادتك كدا

بعدين مفيش حاجه كاملة فى العالم دا.. الكمال لله وحده يعنى وانت انسان مش كل حاجه هتريحك وتعجبك ولو كنت اى شىء تانى برضو.. هتفضل تقول ياريتنى كنت ومكنتش.

عادى جدا احنا كدا مابيعجبناش حالنا ابدا
بس المهم نحمد ربنا على السراء والضراء ونشيل كلمة (لو) دى من قاموس حياتنا بجد هنرتاح كتير.

بعدين لو كنت حمار ماكناش اتعرفنا عليك وجينا نرغى عندك ونصدعلك دماغك:)))))

واللا دا مش كفاية:PPP

***********************

تصحيح بس للجملة اللى كتبها مجهول

هى:

ياحول الله

او:

لا حول ولا قوة إلا بالله

لانها بالشكل اللى كتبها بيه اللام فيها ناهية ودا طبعا غير صحيح.. فالحول والقوة بيد الله وحده.

معلس طولت بس ضميرى كان هاينقح عليا لو ماكنتش وضحتها:)

تحياتى ليك

Mirage said...

هو ليه الانسان متولدش فرخة ؟

حواء said...

ليه ياربى انتظار مؤقت يائس اوى كدة .. والله احنا كلنا حالنا من حالك بنتوجع من كل حاجة وحشة بنشوفها طفل يبكى واطفال تتيتم وحرب وموت .. والا بقى الغدر كلنل اتقرصنا منه كل اتنين بيعرفوا بعض لازم واحد من التانى يسيب اللى بيحبه آل ايه خايف عليه وهو فى الحقيقة شاف غيره .. وده غدر بيجرح وكمان تلاقيك مموت نفسك عشانواحدة بتحبها وهى ولا حاسة بك والعكس طبعا ,, كلنا مرينا بالحاجات دى خصوصا غدر الحبيب وتلاقيك يا مؤقت هو ده اللى تاعبك اعتقد انت لسة قدامك كتير انسى واكيد الدنيا فى يوم من الايام حتبقى أحلى وحتديك اللى انت عايزه بس اصبر .. سلام

Doba said...

انت تعبتلى اعصابى وخليتنى عاوزة اعيط من كتر المشاعر المكبوتة جواك

ايه يا بنى ده........فضى فضى
ده انت عامل زى البلونة ومصدقت انفجرت......حرام يا بنى متعزبشى فى نفسك كده....حرام عليك عقلك وقلبك وروحك اللى ربنا مميزك ومفضلك بيها على سائر الحيوانات

ربنا مقسم الدنيا خير وشر لو بقت كلها خير مش هينفع ولو العكش برده مش هينفع اوقات بيزيد الخير واوقات بيزيد الشر يمكن احنا فى الوقت الحالى فى زيادة الشر بشكل متعب قوى وماحناش قادرين نتحمل ولكن ربنا بيخلينا بمر بكل المصاعب دى علشان يعرف مين اللى هيكفر بنعمه حتى لو قليلة ومين اللى هيجرى يخبط على بابه ويقول برده الحمد لله ويكون متأكد ان كل الشر الموجود ليه حسابه عند ربنا سواء قريب او بعيد

الله يمهل ولا يهمل

جميل قوى قوى اللى انت كاتبه بس احب البوست الجاى يكون فيه تفاؤل ورضا بالمقسوم من ربنا

تحياتى.........هبة

reri said...

أقولك علي حاجه
إنت لو كنت حمار كنت برده هتعاني من اللي بيعمله فيك الإنسان
الإنسان رغم كل بلاويه عنده ميزه وهي إنه إنسان
أيوه إنسانيته المفروض إدها ليه نعمه
بس هو مصر يفقدها
كل ما سردته من بلاوي البشر هي أشياء بتفقدنا إنسانيتنا
هون عليك
صدقني كل شئ بيمر ... لو حد خانك أو جرحك فهو الذي فقد إنسانيته

سلامي ليك

shermen said...

ربنا كرمك يا بني آدم
تقوم أنت تتمنى تكون أقل من البني آدمين
مين عارف لو كنت لامؤاخذه يعني حمار
كان ايه اللي ممكن يجرالك

أستغفر ربنا
وإحمده إنه خلقك في أحسن صورة

مين فينا مش بيتعذب ولا حزين ولا مضايق
يمكن تكون دي كلها إبتلاءات من المولى عز وجل

عموما اتمنى لك حالتك النفسيه تبقى أحسن من كده

مين عارف الخير فين

تحياتي
=====================
بعيدا عن البوست
دي أول زيارة ليا
مدونتك كلها جميله
أنا مريت كده بنظرة سريعه فاحصه ماحصه حسستني ان مدونتك حلوه أوي

وإن شاء الله هكون زائرة دائمه هنا

تائهة فى أرض الأحلام said...

سهل أوى انك تكون حمار

ماهو نصف الناس بقوا حمير ماتقلقش وبيمشوا وهما مش فاهمين اى حاجة فى اى حاجة

شيماء الجيزى said...

الرضا

الرضا صفه صعبه جدا انها تلازم الانسان دايما مش راضى لا عن حاله ولا عن احوال الاخرين

تعرف ايه عن الحمار؟
مش يمكن له مشاكله؟
مش يمكن تعبان وحاسس انه مضطهد؟
ليه لا ...انت متعرفش ولا هو قادر حتى يقولك؟
مش بزمتك انت بتتكلم وتزعق وتصرخ لما تضايق....لكن هو مبيقدرش؟
مش ده احسن ولا ايه؟

بس بجد ليا سؤال عجيب
هو ليه احنا بنعتبر كلمة حمار شتيمه؟
اة بجد يعنى ليه؟
غباء مثلا؟
مين قال ان الحمار غبى؟
نسبة ذكائه قليله

ارضى يا بنى ادم بحالك
ارضى واتعلم فن الرضا

تحياتى ليك

الطائر الحزين said...

على فكرة
الحمار مظلوم فى عدم فهمة
لانه يعى ويفهم بالتكرار
وقادر على معرفة الاماكن
طبعا انا مش برد من وجهة نظر شرعية
ربنا يديم علينا نعمه ويقوينا على استخدامها

Anonymous said...

الحياة مليئة بالحجارة فلا تتعثر بها بل إجمعها وابنِ بها سلما تصعد به نحو
النجاح




d.k

Anonymous said...

اولا موضوعك جميل ودايما بيفكرني بالواقع الاليم بس نحمد الله على انه خلقنا فاحسن خلقنا ثانيا عاوزة حد يبلغ سلامي لـbos bos ويقولهاانها وحشااااني قوي واتني مش عارفة اعلق عندها من ساعة ماخلت التعليق عندها للجوجلين بس وقولها ان قلوب حائرة بقت قلوب حزينة من ساعة مافقدت تواصلها معاكي

Ehab said...

بص يا حبيبي انا في في شارعنا عيل صغير عايش مع جدته معظم الوقت مع ان ابوه وامه موجودين في نفس البيت بس هو وجدته بيصحوا بدري قوي وهو لسه عنده حوالي سنه وجدته بتحب تربي طيور على السطوح وبتاخده معاها يلعب ويتفرج ويتعلم ازاي ياخد باله منها لكن هو الصبح بيكون جعان وجدته مشغوله بالطيور فإكتشفنا انه بياكل مع الطيور من الأكل بتاعها يعني بيحط بقه في وسط البرسيم وياكل والعيش المبلول في الميه ياخد منه وياكل طبعا انا لما عرفت كان هايغمى عليا من الضحك اللي موتني من الضحك اكتر ان الواد طالع صوته تخين قوي وعالي فأنا قولتلهم ان الظاهر الواد قلب حمار من كتر اكل البرسيم هههههههههه
وعلى ذلك لو انت عايز تقلب ممكن اقعدك معاه شويه تفطر برسيم وعيش مبلول وانت هتبقى جحش جميل قوي
ههههههههههههههه
اوعى تزعل انا بهزر معاك
تصدق ريري ودوبه قالولي بطل تهزر مع الناس بعبط كده عشان ميزعلوش بس مش عارف المهم انت اسلوبك حلو قوي بس يا ريت تحمد ربنا على نعمته عليك واعرف ان الحمير برده في بينها مشاكل وان يوم القيامه ربنا هايخلي كل حيوان ياخد حقه من الحيوان اللي اذاه يعني الكبش اللي من غير قرن وكبش تاني نطحه هيطلعله قرن ياخد بيه حقه
يعني فيه بينهم مشاكل برده بس احنا مش فاهمينها واخيرا امنى اننا نكون اصحاب واحييك على مدونتك اللي اكثر من رائعه ده انت موتني من الضحك يا فقري
سلاااااااااااااااااااااام

SHAHAD said...

معلومة فقط : كلمة (لو) تفتح باب للشيطان
أخي العزيز ربي خلقنا انسان وكرمه بالعقل عن باقي المخلوقات
فالمفروض نشكره ونحمده ع النعم
ترى الدنيا للحين حلوة : )

Anonymous said...

يا رايتك كنت حمار ماكنتش تخون مكنتش جرحت مكنتش كدبت مكنتش بعت في حمير خينين؟ اكيد الي يعيش يا ما يشوف بس المهم يقوم من تاني والاهم انه مايندمش علي شي ما يستهلش وتبقي تجربه يتعلم منها 2-8-2007